7.2 C
New York kenti
Perşembe, Kasım 28, 2024

Buy now

ABD’den Google’a ‘Chrome’u sat’ baskısı

ABD’de tekelleşme davası ile karşı karşıya olan arama motoru devi Google’a, kendi Chrome tarayıcısını elinden çıkarması için baskı artıyor.

Dünya genelinde arama sorgularının neredeyse yüzde 90’ı Google üzerinden yapılırken, arama yapanların yüzde 60’ından fazlası da Chrome tarayıcısını kullanıyor. Google’ın pazardaki konumunu güçlendirmek için kendi arama motorunun cihazlarda varsayılan seçenek olarak ayarlanmasını sağlamak için elektronik cihaz üreticilerine toplam 26 milyar dolar ödediği öne sürülmüş, ağustos ayında bir bölge yargıcı, bu delili antitröst davasında dayanak göstererek Google’ın online aramalarda ve buna bağlı reklamcılıkta yasadışı bir tekel oluşturduğuna hükmetmişti. Şimdi Adalet Bakanlığı da Washington’da Google’a karşı açılan rekabet davasında bu tedbiri önerdi. Halen devam eden mahkemede, başkanlık seçimlerini kazanan Donald Trump’ın kurduğu Adalet Bakanlığı ekibi, kararı revize edilmesini ya da yönetim değişikliğine kadar ertelenmesi talebinde bulundu. Ancak davaya bakan Bölge Yargıcı Amit Metha, duruşmanın planlandığı gibi devam edeceğini bildirdi. ABD hükümeti, uzun zamandır ilk kez bir şirketi “yasadışı tekel oluşturmakla” suçluyor ve bunun önlenmesi için müeyyideler uygulanmasını talep ediyor. Chrome aynı zamanda şirketin internete açılan kapısı konumunda. Zira Google, burada kendi ürünlerinin reklamını yapabiliyor ve müşteri sadakati oluşturabiliyor. Bu kapsamda, örneğin e-posta hizmeti olarak Gmail ya da yapay zekâ olarak ChatGPT’nin alternatifi olan Gemini’nin yaygın olarak kullanılması sağlanabiliyor. Emsal oluşturabilir Google’ın ana şirketi Alphabet, 2023 yılında reklamlardan 230 milyar dolardan fazla gelir elde etti. Bu rakam, 307 milyar dolar olan yıllık toplam gelirin yüzde 75’i. Yaklaşık 20 milyar dolar değer biçilen Chrome’un satılması durumunda Google’ın pazardaki konumunu kaybedebileceği söyleniyor. Dava, Adalet Bakanlığı’nın 20 yıl önce Microsoft’u parçalama girişiminden bu yana bir teknoloji şirketine karşı en agresif antitröst eylemini temsil ediyor. Başarılı olursa, çevrimiçi arama ve reklamcılıktaki rekabet dinamikleri değişirken teknoloji sektöründe emsal oluşturabilir.

SON GİRİLEN İÇERİKLER